Al Jazeera Employees Resign Over Network Siding with Muslim Brotherhood

Just as Al Jazeera America prepares for its national debut, employees of Al Jazeera’s parent network are resigning in anger over the network’s blatant bias in favor of Egyptian President Mursi and the Muslim Brotherhood. Many in Egypt feel that Al Jazeera is clearly promoting the agenda of the extremist Islamist organization and working to thwart those that stand against it.

MEMRI.org, a website dedicated to translating into English news sources from the Middle East, reports that one well-known female presenter, Fatma Nabil, resigned early in July because Al Jazeera was reporting stories from the Muslim Brotherhood’s point of view not to mention that Mursi was supported heavily by network executives and programmers.

The Middle East-watching website quoted Fatma Nabil as criticizing the network’s coverage of the current unrest in Egypt. “We had the feeling that the channel is partisan in favor of political Islam, and in most cases selectivity is exercised in broadcasting the text messages [of the viewers] on the channel, and even more so in the selection of guests and interviewees,” she said.

Up to 22 other employees have also resigned in protest over the obvious bias that Al Jazeera indulges in favor of Mursi and the Muslim Brotherhood.

“This tilt by the channel has many facets,” Memri points out.

[C]ontinuous broadcasts of protest demonstrations by Mursi supporters at the Rabaa Al-Adawiya Mosque in Cairo, compared with the more limited coverage of the anti-Mursi demonstrations in Tahrir Square;[1] exclusive and continuous coverage from the headquarters of the Republican Guard on July 8, 2013, where dozens of MB supporters were killed by army gunfire when they tried to storm the headquarters where Mursi is being held, while repeatedly displaying pictures of the dead and calling the events “a massacre”; the vast majority of text messages from viewers that the channel runs as subtitles at the bottom of the screen convey support for the MB; an incident that the channel’s correspondent provoked during an Egyptian army press conference on July 8, 2013, during which she attacked the army’s behavior and was expelled from the auditorium by the other correspondents;[2] and claims raised in the Facebook account of one of the channel’s presenters, Ahmad Mansouron, purporting that provisional president ‘Adly Mansour is Jewish.

MEMRI also reports that some attempts are being made by the Egyptian military and other anti-Muslim Brotherhood supporters to have Al Jazeera’s Egyptian broadcast license revoked for it entirely one-sided reportage.

In the meantime, Al Jazeera America is about to debut on U.S. cable systems across the country. The Muslim-owned news network based in the oil-rich nation of Qatar bought Al Gore’s Current TV cable network in December of 2012 netting Al Gore a windfall profit of some $100 million.

In May the nascent network announced that it wanted to hire “800 American journalists” and has already hired several high profile Americans such as Michael Viqueira and former CNN business reporter Ali Velshi. The network also hired Soledad O’Brien after she was fired by CNN.

On the other hand, Former Al Jazeera anchor Dave Marash, who came to the network from Britain, quit Al Jazeera because he realized that it was not a free and open news source but was controlled by the Qatari government all the way down the line.

Simply put, any American that goes to work for Al Jazeera is a traitor to his country and to western civilization.

Warner Todd Huston

Warner Todd Huston is a Chicago-based freelance writer, has been writing opinion editorials and social criticism since early 2001 and is featured on many websites such as Andrew Breitbart's BigGovernment.com, BigJournalsim.com and all Breitbart News' other sites, RightWingNews.com, CanadaFreePress.com, and many, many others. Additionally, he has been a frequent guest on talk-radio programs across the country to discuss his opinion editorials and current events as well as appearing on TV networks such as CNN, Fox News, Fox Business Network, and various Chicago-based news programs. He has also written for several history magazines and appears in the book "Americans on Politics, Policy and Pop Culture" which can be purchased on amazon.com. He is also the owner and operator of PubliusForum.com. Feel free to contact him with any comments or questions : EMAIL Warner Todd Huston and follow him on Twitter, on Google Plus , and Facebook.

Leave a Comment

Share this!

Enjoy reading? Share it with your friends!

Send this to a friend